ورود ثبت نام

وارد اکانت خودتان بشوید

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

اکانت خودتان را ایجاد کنید

فیلد هایی که دارای علامت ( * ) هستند باید تکمیل شوند
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تایید رمز عبور *
آدرس پست الکترونیک *
تایید آدرس پست الکترونیک *
کد امنیتی *



آیین نامه داخلی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد

بسمه تعالی

امور انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد

آیین نامه داخلی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد

ماده 1: کلیات

در راستای حمایت از انجمن های علمی دانشجویی و هدایت آنها به اهداف و آرمان های تعيين شده، آیین نامه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد که در این آیین نامه به اختصار انجمن نامیده می شود، آماده و به شورای حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ارائه می گردد.

ماده 2: اهداف

1-    افزایش سطح مشارکت دانشجویان در فعالیت های جمعی

2-    سازماندهی نیروی دانشجویان در راستای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت آنها

3-    تلاش در راستای کاهش فاصله دانشگاه و جامعه ( صنعت، اجتماع و...)

4-    ایجاد بستر مناسب جهت آشنایی دانشجویان با علوم جدید

5-    ایجاد نشاط علمی در بین دانشجویان

6-    نهادینه کردن بنیان پژوهش در بین دانشجویان

7-    تقویت روحیۀ کار جمعی و  اعتماد به نفس

ماده 3: روش اجرای اهداف

1-     مناظره و نقد علمي

2-           هم انديشي و نشستهاي تخصصي

3-           مطالعات و پژوهشهاي علمي

4-           نشر و ترويجي افته هاي علمي

5-           فعاليتهاي کمك آموزشي

تبصره : برخي از مصاديق و عرصه هاي فعاليت انجمنها عبارتند از:

1- برگزاري دوره هاي آموزشي تكميلي و تقويتي و تشكيل کارگاه هاي تخصصي

2- برگزاري و همكاري در اجراي جشنواره ها ، کنفرانس ها و مسابقات علمي (داخلي و خارجي)

3- توليد و انتشار نشريه علمي ، کتاب و نشريات الكترونيكي ، نرم افزارهاي رايانه اي و فيلم هاي علمي آموزشي

4- برنامه ريزي و اجراي بازديدهاي علمي از مراکز علمي ، صنعتي و فناوري

5- اطلاع رساني در خصوص کليه فعاليتهاي مرتبط با اهداف انجمن

6- حمايت و تشويق مادي و معنوي از ابتكارات ، خلاقیت هاي علمي ، فعاليتهاي پژوهشي و اختراعات دانشجويان

ماده4: شورای مدیریت انجمن گروه

1-    این شورا از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل با کسب حداکثر آرای مستقیم دانشجویان همان گروه و پس از تأیید ستاد انتخابات به مدت یک سال انتخاب می شوند.

تبصره1: در صورتیکه کمتر از نصف دانشجویان گروه آموزشی در انتخابات انجمن گروه شرکت نمایند، آن انجمن می تواند با رأی کمیته برگزاری انتخابات منحل گردد.

تبصره2: انجمن های با تعداد اعضای بیش از 500 دانشجو متشکل از 7 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل خواهند بود.

تبصره3: دو عضو علی البدل با رأی اعضای اصلی در اولین جلسه شورا که با مدیریت دبیر سابق انجمن تشکیل می گردد، می توانند دارای حق رأی باشند.

تبصره4: همکاری دانشجویان سایر رشته ها با انجمن گروه (عنوان عضو فعال) منوط به کسب اجازه از شورای دبیران دانشگاه می باشد.

تبصره5: در صورت تخلف و یا عدم فعالیت دبیر یا اعضا، حداقل به درخواست 5/3 اعضای شورا، استیضاح فرد مذکور صورت گرفته و در صورت عدم کسب رأی مجدد از سمت خود عزل می گردد. در این صورت شورا موظف است ظرف مدت ده روز دبیر جدید را به شورای دبیران دانشکده معرفی نماید.

تبصره6: در صورت عدم حضور عضو (در صورت عدم وجود عذر موجه) بعد از سه جلسه متوالی و یا چهار جلسه متناوب، با اطلاع قبلی، فرد از عضویت در شورای مرکزی عزل می گردد.

2-   وظایف شورای مدیریتی انجمن علمی

2-1- تشکیل جلسات منظم

2-2- تشکیل کمیته های انجمن (بنا به صلاحدید اعضا)

2-3- برگزاری همایش ها، گردهمایی ها، سمینارها و...

2-4- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز دانشجویان

2-5- برگزاری اردوهای علمی و بازدیدها در چارچوب مقررات

2-6- برنامه ریزی جهت انجام پروژه های علمی و تخصصی، با همکاری اعضای هیئت علمی دانشکده

2-7- برقراری ارتباط با ارگان ها و سازمان های داخل و خارج دانشگاه در راستای نیل به اهداف، با هماهنگی امور فرهنگی

تبصره: ارتباط با نهاد های خارج از دانشگاه با اخذ معرفی نامه از طرف معاونت فرهنگی صورت می گیرد.

2-8- تهیه و توزیع نشریۀ تخصصی، بانک نرم افزاری، کتابخانۀ الکترونیکی تخصصی، فیلم نرم افزار تخصصی

2-9- ارائه گزارش عملکرد انجمن بطور ماهیانه به واحد روابط عمومی انجمن علمی کل دانشگاه یزد

2-10- حفاظت و نگهداری از اموال دفتر انجمن 

2-11- همکاری در برگزاری انتخابات دور بعدی شورای مدیریت

2-12- تصویب آئین نامه داخلی و گرفتن تأییدیه از شورای دبیران و مدیریت فرهنگی دانشگاه 

3-   دبیر شورای مدیریت

3-1- تعیین دبیر شورای مدیریت

دبیر در اولین جلسه اعضای انجمن، از بین اعضای اصلی و با رأی اکثریت کلیه اعضای دارای حق رأی انتخاب می گردد.

تبصره1: حداکثر مهلت قانونی جهت برگزاری اولین جلسه شورای مدیریت گروه پنج روز پس از اعلام نتایج انتخابات است.

تبصره2: دبیر شورای دبیران همزمان نمی تواند عضو شورای مرکزی هیچ اتحادیه، تشکل و... و یا هر گونه سمت دولتی باشد.

تبصره3: حکم دبیران انجمن ها توسط معاونت فرهنگی صادر می گردد.

3-2- وظایف دبیر شورای مدیریت

3-2-1- مدیریت جلسات انجمن

3-2-2- پیگیری طرح های مصوب در شورای مدیریت و شورای دبیران با همکاری امور فرهنگی و دانشکده

3-2-3- شرکت منظم در جلسات شورای دبیران دانشکده و یا دانشگاه

3-2-4- نظارت بر حسن انجام طرح ها و مصوبات شورا

3-2-5- رسیدگی به اختلافات بین اعضای انجمن گروه و در صورت لزوم ارجاع به شورای دبیران دانشکده

3-2-6- ارائه گزارش طرح تکمیل شده به واحد روابط عمومی دبیر شورای دبیران انجمن ها با همکاری کمیته روابط عمومی

3-2-7- ارائه صورت حساب مالی به واحد مالی انجمن علمی کل با همکاری کمیته مالی

3-2-8- کلیه امور حقوقی انجمن

تبصره: مسئولیت مهر، سربرگ و کلیۀ اموال انجمن بر عهده دبیر انجمن می باشد.

4-   کمیته های انجمن گروه

انجمن های گروه می تواند دارای کمیته های زیر باشند:

4-1- کمیته پژوهش و تحقیقات:

به منظور افزایش پژوهش و مطالعه در بین دانشجویان و همچنین تشویق دانشجویان به انجام پروژه های عملی این کمیته تشکیل در راستای عمل به وظایف ذیل تشکیل می گردد.

4-1-1- اجرای پروژه های مطالعاتی و پژوهشی

4-1-2- برگزاری نشست های هم اندیشی مستمر با اساتید گروه و دانشجویان مقاطع بالاتر و نخبگان دانشگاهی

4-1-3- ترجمه و تألیف کتاب تخصصی با همکاری اعضای هیئت علمی

4-1-4- تشویق دانشجویان به تحقیق و پژوهش از طریق تشکیل تیم های پژوهشی فعال

4-1-5- تشکیل تیم جهت شرکت در مسابقات دانشجویی

4-2- کمیته آموزش

به منظور آموزش دانشجویان در زمینه های مختلف، دوره های آموزشی این کمیته در راستای نیل به اهداف ذیل تشکیل می گردد.

4-2-1- برگزاری دوره های آموزشی فوق برنامه و کاربردی در رشتۀ تحصیلی

4-2-2- همکاری در برگزاری سمینار، همایش، کارگاه آموزشی و...

4-2-3- برگزاری مسابقات علمی

4-2-4- تهیه بانک جزوات و کتب الکترونیکی

4-2-5- برگزاری کلاس های رفع اشکال، بازآموزی و...

4-2-6- برگزاری کنکور های آموزشی، با همکاری گروه آموزشی

4-3- کمیته نشریه

به منظور اطلاع رسانی فعالیت های انجمن، آشنایی دانشجویان با مطالب روز رشته، هر انجمن می تواند نشریه ای علمی، در سطح دانشگاه و یا کشور تحت نظر کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه منتشر نماید. وظایف کمیته عبارت است از:

4-3-1- ارائه زمان بندی مناسب جهت جمع آوری مطالب، ویرایش، صفحه آرایی و چاپ نشریه

4-3-2- چاپ و توزیع نشریه علمی تخصصی

4-3-3- اخذ اشتراک نشریات علمی با مشورت اساتید گروه آموزشی

تبصره: کلیه مراحل آماده سازی، چاپ، توزیع و...  نشریه تابع ضوابط نشریات دانشجویی می باشد.

4-4- کمیته فوق برنامه

به منظور انجام طرح ها و فعالیت های اجرایی انجمن، این کمیته متشکل از نیرو های قوی اجرایی و کادر اجرایی انجمن تشکیل می گردد. این کمیته دارای وظایف زیر است:

4-4-1- برگزاری بازدید و اردوهای علمی

4-4-2- همکاری در برگزاری برنامه های اجرایی سایر کمیته ها

4-4-3- اکران فیلم تخصصی و نمایشگاه عکس تخصصی

4-4-4- برگزاری همایش، کنفرانس، سمینار، نمایشگاه، مسابقات علمی و...

4-5- کمیته تشکیلات

به منظور جذب نیروهای کارآمد از بین دانشجویان گروه و همچنین مدیریت نیروها، این کمیته با وظایف زیر تشکیل می گردد:

4-5-1- جذب نیرو از بین اعضای گروه آموزشی

4-5-2- مدیریت کلیه امور مربوط به اعضا از قبیل شناسایی، جذب و سازماندهی

4-5-3- ارتقا تشکیلاتی اعضا و ایجاد بستری مناسب جهت کار منظم تشکیلاتی- دانشجویی کمیته ها

4-5-4- معرفی اعضای جدید به کمیته ها

4-5-5- تشکیل پرونده، صدور کارت برای اعضا

4-6- کمیته روابط عمومی

به منظور هماهنگی امور مربوط به انجمن و خبر رسانی فعالیت های انجمن گروه وظایف این کمیته عبارتند از:

4-6-1- مدیریت دفتر انجمن

4-6-2- خبر رسانی فعالیت های انجمن

4-6-3- بایگانی نامه ها

4-6-4- مستند کردن جلسات و سمعی بصری

4-6-5- تبلیغات

4-6-6- تهیۀ گزارش عملکرد انجمن

4-6-7- ارتباط با واحد روابط عمومی انجمن علمی کل دانشگاه یزد

4-7- کمیته مالی:

به منظور ساماندهی و استفاده صحیح از منابع مالی، امکانات و تجهیزات این کمیته با وظایف زیر تشکیل می گردد.

4-7-1- پیگیری و تأمین هزینه های انجمن طبق آئین نامه

4-7-2- حفاظت اسناد و اموال انجمن

4-7-3- وصول مطالبات و پرداخت بدهی ها ( از قبیل نقد فاکتور و...)

4-7-4- ارائه صورت حساب مالی به سرپرست واحد مالی انجمن کل و درخواست سرپرست واحد مربوطه، ارائه ریز هزینه های انجمن.

تبصره1: سرپرست کمیته های تشکیلات، روابط عمومی و مالی می تواند همزمان دبیر انجمن  باشد.

تبصره2: تشکیل یا عدم تشکیل کمیته های فوق یا هر کمیته پیشنهادی دیگر بر حسب صلاحدید اعضای انجمن و دبیر می باشد.

ماده5: استاد مشاور انجمن  گروه

  1. به منظور افزایش سطح علمی انجمن ها و همچنین همکاری بیشتر بین دانشجویان و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده، در صورت موافقت، دانشگاه موظف به انتخاب استاد مشاور انجمن، معرفی شده توسط شورای گروه و با تأیید شورای مدیریت انجمن گروه می باشد.

تبصره: حقوق و مزایای استاد مشاور انجمن ها  بنا به نظر دانشگاه، در نظر گرفته می شود.

  1. وظایف استاد مشاور انجمن گروه

2-1- ابلاغ تأییدیه طرح های علمی انجمن گروه به شورای هماهنگی و حمایت انجمن

2-2- اختصاص دادن حداقل 2 ساعت از برنامه هفتگی، به مشاوره و پیگیری امور انجمن گروه

2-3- مشارکت در بازدیدها و اردوهای علمی، طرح های پژوهشی، همایش ها، سمینارها و... به عنوان نماینده انجمن در شورای گروه و دانشکده

2-4- ایده پروری و کمک گرفتن از اعضای انجمن جهت تحقق بخشیدن به ایده ها

2-5- ارائه پیشنهاد و معرفی به مدیران گروه و اعضای هیئت علمی جهت همکاری دانشجویان در طرح های پژوهشی

ماده 6: شورای دبیران دانشکده

1-    این شورا متشکل از کلیه دبیران رشته های مختلف یک دانشکده می باشد.

2-    وظایف شورای دبیران دانشکده:

2-1- پیشنهاد، تصویب و اجرایی کردن طرح های مشترک بین انجمن های دانشکده

2-2- تصویب طرح های دانشکده، جهت طرح در شورای دبیران دانشگاه

2-3- رسیدگی به اختلافات بین انجمن های دانشکده و در صورت لزوم ارجاع به شورای دبیران دانشگاه

3-    دبیر دانشکده:

شورا موظف است حداکثر 10 روز پس از اعلام نتایج انتخابات، یک نفر از اعضای شورای دبیران را به عنوان دبیر دانشکده معرفی نماید.

وظایف دبیر عبارتند از:

3-1- مدیریت جلسات شورای دبیران دانشکده و تهیه صورت جلسه و ارائه آن به روابط عمومی انجمن کل

3-2- شرکت در کلیه جلسات شورای دبیران دانشگاه (یا معرفی نماینده در صورت وجود عذر موجه)

3-3- ارائه طرح های مصوب شورای دبیران دانشکده، در شورای دبیران دانشگاه

3-4- ابلاغ مصوبات شورای دبیران دانشگاه به دبیران گروه های آموزشی دانشکده

3-5- رسیدگی به نیازهای انجمن های دانشکده و پیگیری آنها

تبصره1: در صورت تخلف یا عدم فعالیت دبیر دانشکده، حداقل به درخواست 3/1 اعضای شورا، استیضاح دبیر مذکور صورت گرفته و در صورت عدم کسب رأی مجدد از سمت خود عزل می گردد. در این صورت شورا موظف است ظرف مدت ده روز دبیر جدید را به شورای دبیران دانشگاه معرفی نماید.

تبصره2: تعداد حق رأی اعضا براساس تعداد انجمن های دانشکده تا حداکثر 6 حق رأی در نظر گرفته می شود.

ماده7: شورای دبیران دانشگاه

1-    به منظور مدیریت انجمن های دانشگاه، شورایی متشکل از دبیران دانشکده ها و دبیر شورای دبیران تشکیل می گردد.

2-    وظایف شوراي دبیران دانشگاه:

2-1- نظارت بر عملکرد انجمن های دانشگاه

2-2- تشکیل و نظارت بر ستاد مرکزی انتخابات انجمن های دانشگاه

2-3- رسیدگی به اختلافات انجمن های علمی، ارجاع داده شده به شورا

2-4- انتخاب نمایندگان اعضای شورا جهت شرکت در شورای حمایت و نظارت بر انجمن های دانشگاه

2-5- برگزاری جشنواره هاي علمي (از جمله حركت و...) در سطح دانشگاه، با همکاری دبیر شورای دبیران، کارشناس انجمن ها

2-6- نظارت بر عملکرد دبیر شورای دبیران

تبصره1: دبیران حوزه انجمن کل نیز بدون داشتن حق رأی در جلسات شورا شرکت مي نمایند.

تبصره2: در صورت عدم حضور دبیر و یا نماینده دبیر(در صورت وجود عذر موجه) بعد از سه جلسه متوالی و یا چهار جلسه متناوب، با اطلاع قبلی، دبیر فقط از سمت دبیری دانشکده عزل شده و اعضای شورای دبیران دانشکده موظف اند حداکثر ظرف مدت 15 روز دبیر جدید را انتخاب نمایند.

ماده8: شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه

  1. به منظور تصویب و تکمیل طرح های انجمن های علمی، هدفمند کردن بودجه ها و همچنین حمایت از طرح ها، این شورا متشکل از شورای دبیران، دبیران واحد های انجمن کل و کارشناس انجمن های دانشگاه تشکیل می گردد.

تبصر1: دبیران حوزه انجمن کل، بدون داشتن حق رأی در جلسه حاضر شده و تعداد رأی کارشناس انجمن های علمی و دبیر شورای دبیران، حداکثر حق رأی است. تعداد حق رأی سایر اعضا، همانند تعداد حق رأی در شورای دبیران دانشگاه است.

  1. وظایف شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه

2-1- بررسی و تصویب  طرح های واصله از انجمن های دانشکده ها

تبصره1: این شورا در صورت دریافت حداقل 4 طرح، حداکثر هر هفته و حداقل هر ماه تشکیل می گردد.

2-2- تصویب بودجه، جهت برگزاری طرح های مصوب شورا و ارجاع ان به کارشناس انجمن های دانشگاه و مدیریت امور فرهنگی دانشگاه، با همکاری واحد مالی انجمن کل دانشگاه

تبصره1: در صورت رد شدن طرح، طرح مذکور به انجمن مربوطه ارجاع داده شده و مورد بازبینی قرار می گیرد.

تبصره2: اجرایی شدن طرح، مشروط بر اخذ تأییدیه از شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه است.

تبصره3: در صورتی که طرح مصوبه مورد تأیید شورای هماهنگی و حمایت انجمن های دانشگاه قرار نگرفت، جهت اصلاح با ذکر دلایل، به انجمن مربوطه ارجاع داده می شود.

تبصره4: مرجع تجدید نظر در رأی شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه، کمیته حمایت و نظارت بر انجمن های دانشگاه است.

تبصره5: مجوز برنامه ها و فعالیت هایی که در سطح دانشکده برگزار می شود با تأیید شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه و مدیریت فرهنگی برگزار می گردد.

تبصره6: مجوز برنامه ها و فعالیت هایی که در سطح دانشگاه و بالاتر برگزار می گردد، پس از تأیید شورای هماهنگی انجمن های دانشگاه، توسط شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها صادر می شود.

ماده9: مجمع دبیران دانشگاه

1-    این مجمع متشکل از کلیه دبیران دانشگاه می باشد، که در صورت احساس نیاز از طرف دبیر شورای دبیران، شورای دبیران و یا کارشناس انجمن های دانشگاه تشکیل می گردد.

2-    وظایف مجمع

2-1- انتخاب دبیر شورای دبیران

تبصره1: دبیر شورای دبیران در جلسه اول که با حضور بیش از 5/4 اعضا تشکیل می گردد، با رأی دبیران انتخاب شده و باید دارای اکثریت مطلق آرا باشد.

تبصره2: نامزد دبيری شورای دبیران باید حداقل یک سال سابقه دبیری یا عضویت در شورای مرکزی یکی از انجمن های علمی با تایید کارشناس مربوطه را داشته باشد.

تبصره 3: دبیر شورای دبیران پس از انتخاب، می تواند در صورت حجم زیاد کاری وظایف خود را به شخص دیگری واگذار نماید و در اولین جلسه انجمن گروه، جانشین خود را با انتخاب اعضای گروه معرفی نماید.

2-2- تصویب آیین نامه داخلی انجمن های دانشگاه

2-3- تصمیم گیری های کلان انجمن های دانشگاه

تبصره: منظور از تصمیم گیری کلان، تصمیمی است به حداکثر انجمن ها مرتبط باشد.

2-4- استیضاح، عزل و نصب دبیر شورای دبیران

تبصره: در صورت تخلف و یا عدم فعالیت دبیر شورای دبیران، حداقل به درخواست یک سوم اعضا، استیضاح دبیر شورای دبیران صورت گرفته و چنانچه در رأی گیری مجدد رأی کافی کسب ننمود از مقام خود عزل و رأی گیری مجدد طبق بند1 صورت می گیرد.

2-5- پیشنهاد تغییر در آئین نامه داخلی انجمن ها به شورای حمایت و نظارت

ماده10: انجمن کل دانشگاه یزد

1-    با توجه به گسترده بودن فعالیت های حوزۀ دبیر شورای دبیران واحدهای ذیل، زیر نظر دبیر شورای دبیران انجمن های دانشگاه فعالیت می نمایند.

تبصره: انتخاب دبیر واحدهای مربوطه با پیشنهاد دبیر شورای دبیران و رأی اعتماد شورای دبیران دانشگاه صورت می پذیرد.

2-    واحدهای انجمن کل

2-1- واحد مالی

این واحد به بررسی و پیگیری کلیه امور مالی انجمن های دانشگاه می پردازد و در راستای انجام وظایف زیر تشکیل می گردد:

2-1-1- تهیه صورت حساب مالی انجمن های دانشگاه

2-1-2- تخمین بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح های مورد بررسی در شورای دبیران و پیشنهاد منابع مالی

2-1-3- رسیدگی به مسائل مربوط به کار دانشجویی اعضای انجمن های علمی

2-1-4- حفظ اسناد مالی

2-1-5- دریافت و نظارت بر صورت حساب مالی انجمن های دانشگاه

2-2- واحد نشریه:

به منظور اطلاع رسانی مناسب فعالیت ها، اهداف و رسالت انجمن ها این واحد با محوریت نشریه انجمن کل دانشگاه یزد تشکیل می گردد و وظایف زیر را بر عهده دارد:

2-2-1- چاپ نشریه انجمن

2-2-2- چاپ و توزیع بروشور، ویژه نامه و... در سطح دانشگاه و یا کشور

2-2-3- ارائه گزارش عملکرد کلیۀ انجمن های دانشگاه و در صورت امکان چاپ مطلب و مقالات انجمن های کلیۀ گروه ها و دانشکده ها.

تبصره: کلیه مراحل آماده سازی، چاپ، توزیع و...  نشریه تابع ضوابط نشریات دانشجویی می باشد.

2-3- واحد روابط عمومی

این واحد با هدف ارتباط مستمر انجمن کل با کلیۀ انجمن ها و همچنین سایر ارکان دانشگاه تشکیل می گردد و وظایف زیر را بر عهده دارد:

2-3-1- دریافت گزارش برنامه های انجمن ها و بایگانی گزارشات

2-3-2- ارتباط با معاونت محترم فرهنگی، وزارتخانه، و سایر ارگان ها جلب همکاری

2-3-3- اعلام جلسات شورای دبیران، مجمع دبیران و سایر برنامه های انجمن کل

2-3-4- مدیریت سایت انجمن کل دانشگاه یزد

2-3-5- مستند نمودن جلسات

تبصره1 : حکم دبیر شورای دبیران و اعضای انجمن کل، توسط معاونت فرهنگی دانشگاه صادر می گردد.

 تبصره2: تشکیل یا عدم تشکیل کمیته های فوق یا هر کمیته پیشنهادی دیگر بر حسب صلاحدید دبیر کل می باشد.

تبصره: طول مدت فعالیت انجمن هایی که به صورت میان دوره ای انتخاب شده اند تا برگزاری اولین انتخابات اصلی است.

 

ماده11: شورای حمایت و نظارت بر انجمن های دانشگاه

1- به منظور حمايت و نظارت فعالیت هاي انجمن هاي علمي دانشجويي، کميته اي در دانشگاه با همين عنوان با ترکيب زیر تشكيل مي شود:

معاون فرهنگي دانشگاه (رئيس کميته)

مديرکل امور فرهنگي دانشگاه (دبير کميته)

مديرکل امور پژوهشي دانشگاه

مديرکل امور آموزشي دانشگاه

يك نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه به انتخاب رئيس دانشگاه

دو نماينده از شوراي دبيران انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه به انتخاب ايشان

تبصره ١: حكم اعضاي کميته توسط رئيس دانشگاه صادر مي شود.

تبصره ٢: کارشناس انجمن های دانشگاه، می تواند با حق رأي در جلسات کميته شرکت نماید.

تبصره ٣: اعضاي انتخابي کميته براي مدت يك سال انتخاب مي شوند.

2- وظايف کميته حمايت و نظارت بر انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه به شرح ذيل است:

2-1- نظارت بر حسن عملكرد انجمن هاي علمي در چارچوب قوانين و مقررات و رسيدگي به شكايات و تخلفات و حل اختلافات

تبصره ١: در صورتيکه شوراي مديريت انجمن علمي يا شوراي دبيران دانشگاه و یا دبیر شورای دبیران از اساسنامه انجمن تخلف نمايند، کميته حمايت و نظارت براي بار اول به شوراي مديريت انجمن يا شوراي دبيران تذکر شفاهي يا کتبي (بر حسب مورد) مي دهد. در صورت تكرار تخلف براي بار دوم اخطار کتبي مي دهد و در صورت تكرار و دريافت اخطار سوم، دبير انجمن يا دبير شوراي دبيران بايد در کميته حمايت و نظارت دلايل اقدام خود را توضيح دهند. در صورتي که انجمن يا شوراي دبيران نتوانند کميته را قانع نمايند کميته به شرح ذيل درباره انجمن تصميم خواهد گرفت:

الف ) انحلال شوراي مديريت انجمن که در اين صورت ستاد انتخابات موظف است ظرف مدت ٢ ماه انتخابات شوراي مديريت را برگزار نمايد. (اعضاي شوراي مديريت منحل شده نمي توانند نامزد انتخابات شوند.)

ب) چنانچه تخلفي انضباطي متوجه شخص حقيقي از اعضاي شوراي مديريت يا اعضاي شورای دبيران باشد، به کميته انضباطي معرفي خواهد شد.

ج) در صورت تخلف دبیر شورای دبیران، شورا می تواند در صورت قانع نشدن از دفاعیات دبیر، وی را از سمت خود عزل نماید.

تبصره ٢: مرجع تجديد نظر در آراي کميته حمايت و نظارت، شوراي فرهنگي دانشگاه است.

2-1- بررسي و تصويب برنامه هاي پيشنهادي انجمن هاي علمي دانشجويي که در سطح فرا دانشگاهي، ملي يا بين المللي برگزار مي گردد.

2-2- سياست گذاري و تعيين خط مشي هاي کلان انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه در چارچوب سياست توسعه علمي کشور.

2-3- برنامه ريزي و هماهنگي مسائل بنيادي و مستمر انجمن هاي علمي دانشجويي (تسهيل ارتباطات با ديگر نهادهاي جامعه، جلب حمایت هاي مالي، تشويق و تقدير از انجمن هاي علمي فعال و طرح هاي برگزيده و ...)

2-5- پيشنهاد برنامه و بودجه ساليانه انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه به رياست دانشگاه

2-6- پيشنهاد بودجه ساليانه انجمن هاي علمي به رياست دانشگاه براساس برنامه هاي ارائه شده به مديريت امور فرهنگي و برنامه مدون انجمن ها.

 

ماده12: ضوابط تشكيل و فعاليت انجمن های علمي دانشجويي

1- براي تأسيس انجمن علمي دانشجويي، حداقل ٥ نفر از دانشجويان رشته ذيربط تقاضاي خود را به معاونت فرهنگي ارائه مي دهند. معاونت فرهنگی در صورت عدم وجود انجمن در رشته مورد نظر، پس از مشورت با گروه آموزشي مربوطه موافقت خود را براي تأسيس انجمن اعلام و نسبت به فراخوان ثبت نام داوطلبان شوراي مديريت و برگزاري انتخابات اقدام مي نمايد.

تبصره: انتخابات در سطح دانشگاه و همزمان در کليه دانشكده ها در اردیبهشت ماه هر سال برگزار مي شود. کمیته برگزاری انتخابات، زمان دقيق برگزاري انتخابات را اعلام مي کند.

2- کمیته برگزاری انتخابات صلاحيت نامزدها را بر طبق مفاد اين آيين نامه بررسي و احراز و پس از اعلام اسامي نامزدها انتخابات را با اعلام قبلي برگزار مي کند. نتايج آن طي صورت جلسه اي تنظيم و به مديريت فرهنگي دانشگاه ارسال مي شود.

تبصره ١ : فقط دانشجويان شاغل به تحصيل در رشته مورد نظر حق رأي و حق داوطلب شدن را دارا مي باشند.

تبصره ٢ : نخستين شوراي مديريت منتخب حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از برگزاري انتخابات بايد اساسنامه انجمن را تدوين و به مديريت فرهنگي دانشگاه ارسال نمايد.

3- اداره امور فرهنگي پس از تأييد انتخابات و اساسنامه، انجمن را در ليست انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه ثبت و به دانشكده اعلام خواهد کرد. معاونت فرهنگی نسبت به صدور حكم اعضاي شوراي مديريت براي مدت يك سال اقدام مي نمايد.

4- شرايط داوطلبان عضويت در شوراي مديريت انجمن علمي دانشجويي به شرح ذيل مي باشد:

الف) شرايط عمومي

اشتغال به تحصيل در رشته مربوط

عدم عضويت در شوراي مركزي ديگر تشكل هاي دانشجويي اعم از صنفي، سياسي، ورزشي و فرهنگي

تبصره: اعضاي شوراي مرکزي ديگر تشكل ها در صورت استعفا يك ماه قبل از برگزاري انتخابات انجمن ها و پذيرش آن مي توانند داوطلب عضويت در شوراي مديريت انجمن شوند.

عدم محكوميت منجر به توبيخ کتبي و درج در پرونده يا بالاتر.

گذراندن حداقل يك نيمسال تحصيلي براي دانشجويان مقاطع کارداني و کارشناسي

عدم مشروطی بیش از یک ترم، به استثناء دانشجویان سال اول

ب ) شرايط اختصاصي

داوطلبان بايد حداقل داراي يكي از شرايط ذيل باشند:

معدل نيمسال گذشته داوطلب کمتر از ميانگين معدل گروه در همان نيمسال نباشد.

داشتن حداقل يك مقاله علمي چاپ شده (اعم از تأليف يا ترجمه) در نشريات دانشجويي، دانشگاهي و...

تبصره: تأييد علمي بودن محتواي مقاله توسط مدير گروه ذيربط انجام خواهد شد.

اجرا يا همكاري در اجراي يك طرح پژوهشي به تأييد کار فرما يا مجري طرح

تأليف يا همكاري در تأليف يا ترجمه کتاب

داوطلب از دانشجويان استعدادهاي درخشان و يا برگزيدگان المپيادها باشد

5- در صورت وجود هرگونه شكايت و يا اعتراض در کليه مراحل انتخابات مدير امور فرهنگي مرجع پيگيري مي باشد.

تبصره: در صورت باقي ماندن اختلاف، کميته حمايت و نظارت بر انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه مرجع تصميم گيري نهايي خواهد بود.

6- جهت تشكيل انجمن علمي دانشجويي بين رشته اي ٥ نفر از دانشجويان به عنوان هيأت مؤسس دلايل توجيهي، اساسنامه پيشنهادي و تقاضاي خود را به معاونت فرهنگی ارائه و پس از تأييد ايشان به منظور تصمیم گيري براي کميته نظارت و حمايت از انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه ارسال می شود. در صورت موافقت کميته با تشكيل انجمن بين رشته اي مراتب به مدیریت فرهنگی دانشگاه اعلام و هيأت مؤسس نسبت به فراخوان عضويت در انجمن اقدام خواهد کرد.

7- پس از عضوگيري و تصويب نهايي اساسنامه در مجمع عمومي، اعضاي انجمن که شرايط عمومي و اختصاصي داوطلبان را دارا می باشند، مي توانند داوطلب عضويت در شوراي مديريت انجمن شده و پس از تأييد نهايي صلاحيت توسط هيأت اجرايي، انتخابات برگزار خواهد شد.

تبصره 1 : فقط اعضاي انجمن حق رأي و حق داوطلب شدن در انجمن مربوطه را دارند.

تبصره ٢ : شرايط داوطلبان عضويت در انجمن علمي دانشجويي بين رشته اي بايد در اساسنامه پيشنهادي اعلام شده باشد.

8- انتخابات میان دوره ای فرصتی مجدد برای تشکیل انجمن های تشکیل نشده در انتخابات اصلی بوده و در مهرماه برگزار می شود.

تبصره: طول مدت فعالیت انجمن هایی که به صورت میان دوره ای انتخاب شده اند تا برگزاری اولین انتخابات اصلی است.

 

ماده13: ستاد برگزاری انتخابات

1-  دبیر ستاد برگزاری انتخابات مدیریت فرهنگی دانشگاه بوده که در موعد مقرر و با پیشنهاد دبیر شورای دبیران و اخذ تاییدیه شورای حمایت و نظارت اقدام به تشکیل ستاد و برگزاری انتخابات می نماید.

2-  کلیه مراحل ثبت نام، تایید صلاحیت، رأی گیری، شمارش آرا و اعتراضات زیر نظر مدیریت دبیر شورای دبیران می باشد.

 

ماده14:آیین نامه داخلی انجمن های دانشگاه یزد

1-    آیین نامه داخلی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد در 14 ماده و 42 بند و 52 تبصره در تاریخ 31/6/92 به تصویب شورای حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد رسید و از این تاریخ قابل اجرا می باشد./

 

Attachments:
Download this file (ayinname.pdf)ayinname.pdf[ ]471 kB

دیدگاه‌ها   

0 #5 profile 1397-08-10 15:57
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

نقل قول کردن
0 #4 profile 1397-08-10 11:50
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

نقل قول کردن
0 #3 profile 1397-08-08 14:28
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

نقل قول کردن
#2 Guest 1397-02-01 14:51
این دیدگاه توسط مدیر حذف شده است
+1 #1 esmaeil babamir 1393-08-22 17:00
خوب اما معذب برای اجرا....
نقل قول کردن


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید